10 nejčastějších chyb při prodeji nemovitosti
V tomto článku jsme pro Vás připravili 10 nejčastějších chyb, kterých se dopouštíme při prodeji nemovitosti.
1. Pravý čas
Správné načasování je důležité, a to i při prodeji. Zohledněte vaši osobní situaci, jakou je například nemoc, příchod miminka, ztráta zaměstnání a podobné šťastné i nešťastné životní události, které by vám mohli brát chuť, čas a energii k prodeji. Neméně důležité jsou i vnější faktory. Pokud prodáváte například chatu nebo zahrádku, nejlepším ročním obdobím bude jaro. První teplé dny s sebou nesou pocit trávit více času venku v přírodě, proto je tento typ realit na jaře daleko více žádanější.
2. Drobné opravy
Kapající kohoutek v koupelně – pro nás letitá záležitost, kterou již přehlížíme, možná i proto, že už se nemůžeme dočkat nového domova, pro prodej je potřeba tento nedostatek odstranit. Stejně tak například vrzající dveře nebo nefunkční osvětlení. Vžijte se do role kupujícího, následovala by vlna myšlenek a pochybností, co ještě je v nemovitosti nefunkční nebo rozbito. Pro pocit čistoty a nádechu něčeho nového stojí za zvážení i vymalování, nejlépe však bílou barvou, ne každému se můžeme trefit do barevného vkusu. Pokud je součástí nemovitosti zahrada nebo jiné plochy jako příjezdová cesta nebo jen malá předzahrádka, je dobré se zaměřit i tímto směrem. Natřít zámkovou dlažbu, upravit trávník nebo jen třeba vytrhat plevel.
3. Příprava interiéru
Tato příprava by měla proběhnout formou „jarního úklidu“. Opravdu důkladně vyčistit celý dům. Pokud je součástí prodeje garáž, kůlna nebo zahradní domek, i na tyto části nesmíme zapomenout. Dalším krokem je nábytek. Jestliže máme, díky malému prostoru, více nábytku, je dobré uvažovat o lehkém vyklizení nemovitosti, která pak bude vypadat větší, prostornější a vzdušnější. V neposlední řadě nesmíme opomenout ani na věci, které jsou pro nás součástí domova, ale jsou rušivé při prodeji. Domácí spotřebiče na kuchyňské lince, sbírka trofejí z tenisových turnajů na poličce, rodinné fotografie, hračky dětí po celém domě, ale i příslušenství pro naše mazlíčky.
4. Určení prodejní ceny
Většinou je určení ceny problémem, jelikož nepřistupujeme k naší nemovitosti objektivně. Můj dům je můj domov a je přece nejlepší, takže pod tíhou vzpomínek máme tendenci nadceňovat. Kupující ale žádný vztah s naším bytem či domem nemá, takže bude koukat realističtějším pohledem. Důležité je dávat si pozor na srovnávání cen na internetových serverech, na kterých je nabízená cena, která bývá minimálně o 20 % vyšší než cena prodejní. V tomto ohledu je lepší poradit se s odborníkem. Dnes již mají realitní kanceláře k dispozici takzvané cenové mapy, které vycházejí z údajů katastrálního úřadu. Nemovitost tak prodáte rychleji a v mnoha případech i za víc peněz. Při nadcenění nemovitosti dojde k tomu, že budete muset zlevnit, jednou, dvakrát, třikrát, inzerát bude delší dobu na internetu, to způsobí ztrátu důvěry kupujících a v neposlední řadě i riziko, že budete muset jít pod prodejní cenu.
5. Inzerce nemovitosti
Podle předchozích rad jsme již nemovitost připravili, určili správnou prodejní cenu, teď musíme inzerovat. Základem jsou fotky, protože to je to první, co kupující uvidí. Dostatek světla, malé dekorační doplňky, to vše může mít velký vliv na kvalitu fotografií. Doprovodný text by měl být stručný a výstižný. Kupující má k dispozici fotografie, tudíž nepotřebuje podrobný popis každé místnosti. Pro lepší orientaci je vhodné přiložit půdorys. Je třeba obsáhnout větší množství internetových stránek, pozor však na ty zaměřené na tzv. „samo prodej“, které slouží spíše jako seznam potencionálních klientů pro realitní makléře. Telefon vám sice bude zvonit od rána do večera, ale reálných zájemců bude minimum, ne-li žádný.
6. Právní servis
Obzvláště podceňovaná součást prodeje. Určitě je lepší vyhledat odborného právního poradce či notáře pro zpracování potřebných smluv. Na internetu jistě najdete nepřeberné množství vzorových rezervačních, zástavních, kupních, ale i jiných potřebných dokumentů, které však nemají právní záruku a jsou obecné. Shodneme se, že každá nemovitost je originál, tudíž i smlouva by měla být na míru té vaší. Prodej nemovitosti ale není pouze o těchto smlouvách, ruku v ruce s tím jde i možný znalecký posudek, nutný průkaz energetické náročnosti nebo návštěva katastrálního úřadu. Pokud se jedná například o družstevní byt je to ještě specifičtější. Investované peníze do této sekce nejsou zbytečné, chráníte tím především sebe a svou nemovitost.
7. Informace o nemovitosti
Být připraven. I vás by při koupi zajímalo, jak je nemovitost stará, informace o plánované rekonstrukci, ale i o té, která již proběhla. U panelových domů to mohou být opravy fasád, výměna plastových oken či rekonstrukce výtahů. Určitě byste měli být schopni podat informace i o blízkém okolí nemovitosti. Výstavba silnic a dálnic, obchodních domů, škol a školek nebo rekonstrukce stávajících. Měli byste být připraveni i na dotazy týkající se sousedských vztahů, protože i ty mají podíl na vašem domově jako celku.
8. Prohlídky
O velkém úklidu již řeč byla, stejně tak o úpravě nebo opravě interiéru. Dále je ale neméně důležité plánování prohlídek. Je třeba dát do kupy váš rodinný harmonogram a vše správně načasovat. Kdy mají děti volnočasové aktivity, kdy má váš manžel posezení s přáteli, ale i náročnost vašeho zaměstnání. Každý potřebuje jiný časový prostor na vstřebání nového, proto nic nesmí být ve spěchu a stresu. Také je potřeba minimalizovat všechny rušivé elementy jako jsou energické děti nebo skákající mazlíčci. Před prohlídkou si s partnerem ujasněte, kdo ji povede, aby nedošlo k tomu, že si budete skákat do řeči a mluvit jeden přes druhého. Před první prohlídkou si připravte Protokol o prohlídce a každého zájemce požádejte o předložení OP, nikdy nevíte, kdo na prohlídku přijde. Nesmíme zapomenout ani na pořadí místností, rozhodně bude mít kupující lepší pocit, když si první prohlédne kuchyň nebo obývací pokoj než toaletu.
9. Osobní vztah k nemovitosti
Kolikrát za život prodáváte svůj dům nebo byt, tudíž je logické, že je to pro vás citová záležitost. Při prodeji byste se však měli pokusit co nejvíce odosobnit od nemovitosti. Jedním z důvodů je, že musíte počítat s možnou kritikou ze strany kupujícího, která pro vás nebude příjemná. Může to však být i taktika k pozdějšímu snížení ceny. Dále pak při častém a přehnaném poukazování na vaše citové pouto může dojít k tomu, že si zájemce nebude umět představit tento dům jako svůj vlastní domov a bude mít pocit pouhého hosta a v tu chvíli dá přednost jiné nemovitosti.
10. Méně je více
Řeč je v tomto případě o realitních kancelářích. Každá realitní kancelář má stejné možnosti a při prodeji nemovitosti je jedna lepší než dvě, tři a více. Většinou vynakládáme více energie a síly do něčeho co je jen naše než do něčeho, co máme s někým napůl nebo o co se dělíme dokonce se čtyřmi dalšími. Další kámen úrazu bývá v inzerování. Může se lišit kvalita fotografií nebo přesnost půdorysů. V horším případě to může být odlišnost důležitých údajů jakými jsou třeba rozměry místností, obytné a neobytné plochy. A v neposlední řadě se nemusí shodovat ani cena. Každý realitní makléř může mít jinou provizi, může ji připočítat k celkové ceně nebo nemusí. V tu chvíli se inzerát zdá nevěrohodný a podezřelý a hází to stín pochybnosti na vás jako na prodávajícího, ale i na celou vaši nemovitost.
Vaše realitní kancelář Sen reality s.r.o.